لمس ثانیه‌های زندگی!

ساختار:
تاریخ انتشار:
۲۴ شهریور ۱۴۰۰
بازدید:
1090 نفر
طبقه‌بندی:
مدت زمان:
4 دقیقه
مرجع:
الناز قاسمی
مرداد 1400

تنبلی، اهمال کاری، بی‌مسئولیتی، بی نظمی و… ارمغان سبک زندگی امروزی ما، برای فرزندانمان است. شما نیز از اینکه فرزندان‌تان با این خصایص مواجه ‌باشند، دلخور یا نگران هستید؟

فرزندان ما باید نظم را یاد بگیرند و به‌جای استرس واضطراب حاصل از بی‌برنامگی‌هایشان، با برنامه‌ریزی و مدیریت درست، مسئولیت امورشان را بر عهده گرفته و راه پیشرفت را در پیش بگیرند. یک خانواده خوب، به داشته ها و سرمایه‌هایش توجه می‌کند و چه سرمایه ای مهم تر از زمان؟!!!

مقاله پیش رو در نظر دارد مهارت‌هایی در جهت مدیریت زمان فرزندان 7 تا 14 سال ارائه بدهد. آموزش و تمرین مدیریت زمان به بچه‌ها، موجب می‌شود آنها تنبلی را کنار گذاشته ، نظم را یاد بگیرند، مسئولیت‌پذیر شوند و استرس شب امتحان و … را کمتر تحمل کنند؛ به علاوه برنامه‌ریزی امور جاری زندگی، موجب می‌شود، والدین احساس ساماندهی و کنترل امور را داشته و در نتیجه استرس ها کاهش یافته، تنش در خانوداه کمتر می‌شود.

نحوه برنامه ریزی:

  1. هدف‌هایت را بچین!
  • به بچه‌ها کمک کنید اهداف مهمی که باید تا یک ماه آینده به آنها دست پیدا کنند را روی کاغذ بنویسند. هدف‌هایی که یادداشت می‌کنید باید جامع باشد.
  • کارهای روتینی که هر روز ویا هر هفته باید انجام بدهند را نیز یادداشت کنید، مانند مسواک زدن، غذا خوردن به موقع، استحمام،کوتاه کردن ناخن و…
  • رویدادهای مهم ماه را مشخص کنید.روزهای تولد اعضای خانواده که در ماه جاری است،روز امتحانات، روز تحویل کاردستی یا تحقیق و…
  • مثلا یک ماه دیگر موعد امتحان ریاضی است و جهت آمادگی امتحان باید40 صفحه مطالعه شود.
  1. هدف‌هایت را خرد کن!
  • برای دستیابی به اهداف تعیین شده، باید به بچه‌ها کمک کنیم تا اهداف را به مراحل کوچکتر تقسیم کنند. فرزند خویش را راهنمایی کنید تا اهداف ماهانه را به تقویم هفتگی خود منتقل کند. به این معنا که مشخصا بداند برای دستیابی به هدف شماره 1، در چهار مرحله، چه کارهایی باید انجام بدهد تا نهایتا در انتهای ماه، هدف محقق شود.
  • در راستای کسب نمره مورد قبول در درس ریاضی که یک ماه دیگر زمان امتحان آن است؛ باید هفته ای 10 صفحه(در مجموع یک ماه 40 صفحه) ریاضی مطالعه شود.
  1. ضربه‌ی نهایی!

-برای گام نهایی باید برنامه جدول کارهای روزانه را تنظیم کنید.

-برای دستیابی به اهداف ماهانه باید گام‌های دستیابی به آنها بازهم خرد شود؛ گام‌های هفتگی را به گام‌های روزانه تقسیم کرده و جدول روزانه را مهیا کنید.

-هرجدول روزانه شامل گام‌های روزانه برای دستیابی به اهداف ماهانه و همچنین کارهای روتین و ثابتی است که هرروز باید انجام شود.

برای مثال: هرروز صبح مسواک میزنم.این یک کار ثابت روزانه است.

-برای موفقیت در امتحان ریاضی، روزی 2 صفحه از کتاب درسی را مطالعه می‌کنم. این یکی از گام‌های روزانه برای موفقیت در امتحان ریاضی است.

-به آنها نشان دهید چگونه پروژه‌های بزرگ و بلندمدت را به مراحل روزانه تقسیم می‌کنند تا از هدر رفتن زمان جلوگیری کنند.

نکات عملیاتی:

  • زمانی که تلاش می‌کنید با نظم و مدیریت، روزتان را سپری کنید، حتما از تنظیم خواب غافل نشوید؛ بچه ها حتما باید در زمان درست و به میزان درست، استراحت کنند.
  • حواسمان باشد، زمانی که فقط اهداف درسی فرزندان را پراهمیت می‌دانیم، در واقع آنها را تک بعدی پرورش می‌دهیم.احتمالا این فرد در اینده در روابط اجتماعی خویش به مشکل ‌می‌خورد.
  • برنامه بچه‌ها باید شامل: زمان‌های مناسب و کافی برای تعامل با خانواده، ورزش ، استراحت و تفریح، زمانهای مطالعه، درس‌خواندن، انجام تکالیف درسی، مهمانی رفتن و حتی دیدن فیلم یا پویانمایی مورد علاقه‌ی آنها … باشد.
  • طبیعتا در خانه ای که والدین و دیگر خواهر و برادرها بدون مدیریت زمان، روز را سپری می‌کنند، نمی‌توان از یکی از بچه‌ها توقع منظم بودن داشت، لااقل نه به این راحتی؛ پس کل خانواده منظم بودن را شروع کنید و در این مسیر کمی رقابت را هم چاشنی کار کنید. برای بچه‌ها رقابت هیجان‌انگیز و محرک است.
  • در مسیر آموزش مدیریت زمان ( مخصوصا در روزها و یا حتی هفته‌های اول) همراه و کمک‌دست فرزندتان باشید؛ تا در این مسیر توانمند شود. فراموش نکنید که قرار نیست کل برنامه را مو به مو عمل کند. این یک نقشه راه است. پس اگر کمی از برنامه جاماند، مضطرب و یا عصبانی نشوید.
  • برای شروع، نوشتن انواع جملات انگیزشی و چسباندن آن روی در اتاق، داخل دفتر مشق و… می‌تواند غافل‌گیرکننده و انگیزشی باشد؛ یک هدیه ی کوچک هفتگی هم شاید فکر خوبی برای روزهای اول باشد.
  • به بچه‌ها کمک کنید تا کارهایی که به نظرشان سخت می‌آید را در زمان‌هایی انجام بدهند که انرژی و توان بیشتری دارند.اول روز یا اول هفته.
  • حتما و حتما برای استفاده از ابزار های الکترونیکی از جمله گوشی و رایانه، زمان محدود تعیین کنید و اصلا اجازه دسترسی نامحدود را به فرزندتان ندهید. این دست ابزارها قاتل نظم هستند.
  • حتما بخشی از کارهای خانه را به فرزندتان منتقل کنید، تا طعم مسئولیت‌پذیری را بچشد. فرزند ما در بازه سنی 7-14 سال توان مرتب کردن اتاق، کمد لباس و کتابخانه ی خود را دارد.

عملیات یخچالی

یکسری از کارهای روزانه باید در افراد درونی و ثابت شود؛ مانند نظافت‌های روزانه از جمله مسواک زدن، و یا مواردی مانند انجام تکالیف هرروز در همان روز، ورزش روزانه  و موارد دیگری از این قبیل؛ برای درونی کردن این کارها می‌توانید از عملیات یخچالی به این شکل استفاده کنید؛ دوره عملیات یخچالی چهل روز است. روی کاغذ چهل روز را با تاریخ یا شماره مشخص کنید. در ردیف مربوط به هر روز متناسب با تعداد عادت‌هایی که می‌خواهید در فرزندتان درونی شود، دایره بکشید. برای هر فعالیت یک رنگ خاص اختصاص بدهید و این کاغذ را روی یخچال خانه نصب کنید. هرروز که فعالیت‌ها را انجام داد، دایره مربوط به فعالیت را با رنگ مشخص پر کنید. بعد از چهل روز پیگیری، تشویق و پشتکار، حتما آن فعالیت برای فرزندتان تبدیل به یک امر ثابت و دائمی می‌شود.

داشتن برنامه روزانه از جمله اموری است که می‌تواند عامل ترقی و پیشرفت هر فرد باشد و در این زمینه برنامه‌ریزی برای فرزندانمان دست‌کم دو حسن دارد؛ نخست اینکه بچه‌ها نظم پذیرتر می‌شوند و دوم اینکه باعث می‌شود کودک مسئولیت‌پذیر شود. کارهای روزانه براساس برنامه، انسان را در مسیر مشخص و معینی قرار می‌دهد و بچه‌هایی که با برنامه کار می‌کنند نسبت به دیگر همسن و سالان خودشان، هدفمندتر روز خود را سپری می‌کنند و در نهایت اطلاعات و آگاهی بیشتری نیز کسب می‌کنند. قطعا این تمرین نظم، در آینده نیز وی را فردی منظم‌تر و با مسئولیت‌تر بار می‌آورد.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:
لوگوی مرکز یادگیری میم
عنوان مقاله: لمس ثانیه‌های زندگی!
لینک مقاله: https://mimttc.ir/?p=2092
عضویت در خبرنامه مرکز یادگیری میم
برای دریافت جدیدترین محتوای آموزشی و اطلاع از دوره‌های آموزشی می‌توانید در خبرنامه مرکز یادگیری میم عضو شوید.