رده بندی سنی و رژیم مصرف رسانه‌ای
  • این موضوع 5 پاسخ، 4 کاربر را دارد و آخرین بار در 4 ماه پیش بدست مهدی کهن به‌روزرسانی شده است.
نمایش 5 پاسخ رشته ها
  • نویسنده
    نوشته‌ها
    • #315
      مهدی کهن
      مشارکت کننده

      سلام
      چند سالی است که بحث رده بندی سنی محتوای رسانه‌ای مطرح شده و موافقت ها و مخالفت هایی هم پیرامون این قضیه وجود داره. یکی از مخالفت ها اشاره به حساسیتی است که این کار برای کودکان و نوجوانان به وجود میاره. مثلا محتوایی که مثبت هجده تعیین شده برای رده سنی زیر هجده سال جذاب تره و اشتیاق زیادی برای این سنین ایجاد می‌کنه تا به سمت تهیه و استفاده از اون محصول برن.

      جوابی که به ذهن خودم میرسه اینه که فلسفه اصلی رده بندی سنی اینه که کودکان و نوجوانان این رو بدونن که دارن از محتوایی استفاده می کنند که مناسب سن شون نیست و آسیب زاست. نبود رده بندی سنی باعث میشه کودکان با خیال آسوده از یک محصول آسیب زا استفاده کنن. رده بندی سنی باعث میشه اگر پدر و مادرها خواستن از بازی کردن فرزندشون ممانعت کنن یک دلیل قانع کننده داشته باشن، درحالی که عدم رده بندی سنی دست والدین رو برای ممانعت می‌بنده.
      با رده بندی سنی میتونیم از فروشنده‌ها بخواهیم هر محصول رو با تناسب به سن خریدار عرضه کنن و اجازه فروش هرمحصول رو به هر خریداری ندیم.
      اگر در آینده مشکل اخلاقی یا روانی برای استفاده کننده محصول رسانه ای اتفاق افتاد، اون محصول رسانه ای رو هم در ایجاد اون مشکل دخیل بدونیم، و رده بندی سنی می‌تونه این تصور رو در جامعه ایجاد کنه که محصولات رسانه ای هم یکی از عوامل ایجاد آسیب‌های روحی و روانی ه.

      اگر نسبت به رده بندی سنی محصول رسانه ای نظر موافق یا مخالفی دارید یا نکته ای در ارتباط با ایجاد حساسیت رده بندی سنی دارید ممنون میشم اینجا یادداشت کنید.

    • #318
      مجتبی آلام
      مشارکت کننده

      سلام !
      ابتدا در این زمینه توصیه می‌کنم کلیپ فوق‌العاده جذاب آقای حسین غفاری در چارسوق ملاحظه فرمایید:
      https://www.aparat.com/v/CwKWe
      داستان آسیب روحی بازی call of duty بر روی یک نوجوان به اسم طه!
      و راهکار تربیت رسانه ای به جای سواد رسانه ای ‍…

      اما نظر خودم: دونستن شرایط سنی برای بچه هایی که می‌خواهند بازی را انجام دهند خیلی مفید فایده نخواهد بود
      ولی همان والدینی که نظارت حداقلی بر دایره ی دوستان حقیقی فرزند خودشون دارن، لازم هست که همین حد نظارت رو بر رژیم مصرف رسانه ای داشته باشند.
      که متاسفانه ثابت شده علمش رو ندارند.

    • #336
      الهام اسماعیلی
      مشارکت کننده

      سلام
      ممنونم بابت پيشنهاد مشاهده كليپ جذاب آقاي غفاري. پاسخ سوالي رو كه مدتها ذهنم درگيرش بود رو گرفتم. تربيت توحيدي حلقه ي مفقوده ي تمام مسائل اجتماعي ست. چه در حوزه ي رسانه، چه مسائل فرهنگي و … . پس سواد رسانه اي و رده بندي سني نميتونه مانع آسيب ما در مقابل رسانه شود. ما به چيزي فراتر از سواد و آگاهي از پيام هاي پنهان رسانه نيازمنديم. شايد براي ما (نسل جوان امروز ايران) كه تربيت شده رسانه هاي غربي هستيم سواد رسانه اي خوب باشه ولي دلبستگي عاطفي به اونا رو نميشه رها كرد. (مثل طاها) حالا من دلبسته به اين رسانه ها كه سواد رسانه اي هم بلد هستم، چطور ميتونم فرزندي تربيت كنم كه تربيت توحيدي داشته باشه تا اگر محتواي رسانه اي مخالف تربيت و مبدا ميلش بود سراغش نره؟
      و در مورد جستار اول كه كودك و نوجوان ترغيب ميشه تا محتواي رسانه اي بالاتر از سنش رو انتخاب كنه، هم اين نكته مهمه كه اگه تربيت شده باشد اين انتخاب را انجام نميدهد، وگرنه با علم داشتن سواد رسانه اي اتفاق خوبي براي كودك و نوجوان ما نخواهد افتاد.

    • #337
      فاطمه شریفی
      مشارکت کننده

      سلام
      خیلی ممنون از معرفی کلیپ دکتر غفاری . واقعا نکته فوق العاده ای رو مطرح کردند. من هم همیشه درگیر همین مساله بودم. با وجود اینکه خودم رو دغدغه مند سواد رسانه ای می دونم; چطور در بعضی مواقع مواجهه منفعلانه و غیر ارزیابی شده با رسانه دارم. طرح مساله آقای غفاری به نظرم باب خوبی رو توی این موضوع باز کرد.

      اما درباره مساله ای که آقای کهن مطرح کردند, چیزی که به ذهنم میرسه اینه که بچه ها/ نوجوانان رده بندی سنی را یک مانع برای کسب لذت از تماشای فیلم خشن, هنجار شکن, ترسناک و… می دونند.تغییر این نگرش شاید فرایند اجرایی رده بندی سنی رو آسان تر کنه. در واقع باز به خانواده بر می گردیم.به نظرم میرسه خانواده پس از در نظر گرفتن رده بندی سنی محصولات رسانه ای, نباید فرزند رو از ” امتیاز ” و “لذت” تماشا یا مطالعه اثر نامناسب محروم کنه بلکه باید اون رو از یک محصول مضر و خطرناک دور کنه .
      اون موقع شاید شاهد ولع و اشتیاق هم نخواهیم بود.

    • #339
      مهدی کهن
      مشارکت کننده

      خیلی ممنون از دوستان که در این گفتگو مشارکت کردند.
      ممنون از آقای آلام بخاطر معرفی کلیپ استاد غفاری.
      موضوع این گفتگو خود بحث رده بندی و فوایدش بود. قطعا رده بندی سنی همه مشکلات رو حل نمی کنه. اما وقتی دیدم نسبت به رده بندی سنی خیلی نظر مثبتی در گفتگوها بیان نشد این گفتگو رو مطرح کردم. من یه توضیحی در مورد رده بندی بدم. رده بندی یه چیز جدیدی نیست. ما به طور طبیعی در فرهنگ خودمون رده بندی سنی رو در موارد مختلف رعایت می کنیم. مثالهای ساده اش مثل اینکه استفاده از سیگار توسط افراد زیر پانزده سال خیلی غیرمعموله و اگر ببینیم حتما منع میکنیم. یا پسربچه ها رو از یک سنی اجازه حضور در مراسم زنونه نمیدیم. یا دختربجه ها از یه سنی باید پوشش کاملی داشته باشن.
      این رده بندی ها کمک میکنه تا بطور طبیعی و بدون ایجاد چالش، خانواده ها فرزندان خودشون رو کنترل کنن. اما چون رده بندی مصرف رسانه ای موضوع جاافتاده ای نیست، استفاده از آثارش هم دور از ذهن است. این اتفاق در کشورهای دیگه افتاده و خود کودکان این فرهنگ رو رعایت میکنند.

    • #340
      مهدی کهن
      مشارکت کننده

      نکته ای هم که در مورد کلیپ سخنرانی استاد غفاری به ذهنم رسید این بود که آقای غفاری با یک سال تدریس سواد رسانه ای فقط تونسته بودن آثار و عواقب و پشت صحنه رسانه ها رو به نوجوانهای کلاس شون یاد بدن. مثل اینکه به به افرادی که به تازگی شروع به مصرف مواد کردن، از عواقب مصرف مواد بگیم. خب مسلما این تاثیری در ترک آنها نداره.
      در ثانی دانش آموزان کلاس ایشون در یک جامعه ای زندگی می کنند که رعایت رده بندی سنی مصرف رسانه ای جانیفتاده و هر روز دارن با بازی ها و فیلم هایی از طریق دوستان و اطرافیان شون آشنا میشن که توجهی به آسیب های اون ندارن.
      نظر من اینه که توقع استاد غفاری از اینکه با یکسال کلاس آموزش سوادرسانه ای بتونیم به نوجوان ها یاد بدیم تا مصرف رسانه ای شون رو کنترل کنن، توقع زیادیه.

نمایش 5 پاسخ رشته ها
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
عضویت در خبرنامه مرکز یادگیری میم
برای دریافت جدیدترین محتوای آموزشی و اطلاع از دوره‌های آموزشی می‌توانید در خبرنامه مرکز یادگیری میم عضو شوید.