تنها در خانه‌ٔ مجازی!

ساختار:
تاریخ انتشار:
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
بازدید:
1299 نفر
طبقه‌بندی:
موضوع:
مدت زمان:
5 دقیقه
مرجع:
علیرضا حیدری
unicef.org / آبان ۹۹

کرونا و قرنطینه، نام‌های پرتکرار این روزهای جهان هستند که در تاریخ فراگیر بشر بی‌سابقه است. تغییر عادات و رفتارهای فردی و اجتماعی، چیزی بود که شاید هیچ‌کس اینچنین، آن را پیش‌بینی نمی‌کرد. اما پذیرش واقعیت، قدم اول رویارویی و دست و پنجه‌نرم کردن با آن است. هر چقدر تلخ، اما این روزها بالاخص برای کودکان و نوجوانان در بستری جریان دارد که طعم با هم بودن و خوش بودن در فضای حقیقی و قابل لمس در  کنار دوستان و عزیزان، را کمرنگ کرده و از طرفی در جهت آموزش غیرحضوری و آنلاین، حضور زودهنگام و اجباری آن ها را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

در صورتی که فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان، راه‌رفتن بر لبه‌ی پرتگاه است. چه بسا فرزندانی که والدینشان در طول روز در منزل نیستند و یا علی‌رغم حضورشان، نسبت به فعالیت‌های آن‌ها بی‌توجهند.

ارتباطات مجازی در شرایط فعلی برای کودکان و نوجوانان نیز تنها راه جایگزین جهت ارتباط با دوستان و آشنایان آن هاست اما باید به آسیب های این فضا که بزرگ و کوچک نمی شناسد، بیشتر توجه کرد. دغدغه اینجاست: چطور می‌توان از فضای مجازی بیشترین استفاده را کرده در حالیکه کم‌ترین آسیب متوجه کودکان و نوجوانان گردد؟ حتی در شرایط عادی هم حفظ چنین تعادلی کار ساده‌ای نیست، و شرایط امروز جهان توجه مضاعفی به این امر می‌طلبد.

در اینجا ۵ راهکار برای این که فرزندانتان در فضای مجازی ایمن باشند را با هم می‌خوانیم:

۱.  درباره فضای مجازی با فرزندان خود شفاف صحبت کنید.

با فرزندان خود صادقانه راجع به خطرات فضای مجازی، کسانی که با آنها در ارتباط هستند و چگونگی ارتباط‌شان صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که اهمیت و ارزش تعاملات دوستانه و حمایت‌گرانه را می‌فهمند. رفتارهای تبعیض‌آمیز و نامناسب هرگز قابل قبول نیستند؛ آنها را تشویق کنید که اگر هر یک از این رفتارها را تجربه کرده‌اند فوراً موضوع را با شما یا شخص بالغ و معتمدی درمیان بگذارند. به همراه فرزند خود قوانینی وضع کنید که چگونه و چه زمانی می توانند از این وسایل استفاده کند.

۲.  از تکنولوژی برای حفاظت از فرزندان خود استفاده کنید.مطمئن شوید که لوازم الکترونیکی فرزندتان به آخرین نسخه‌ی نرم‌افزار و آنتی‌ویروس مجهز باشد و تنظیمات حریم خصوصی روشن باشد. از او بخواهید دوربین (وب‌کم) را درصورت عدم استفاده بپوشاند. برای بچه‌های کوچک‌تر، از ابزارهایی نظیر برنامه‌های “کنترل والدین بر اینترنت” و “جستجوی امن” استفاده کنید، تا تجربیات آنلاین ایمنی داشته باشند. این توصیه‌ها برای والدینی که در طول روز کنار فرزندانشان حضور ندارند حیاتی محسوب می‌شوند.
درمورد منابع آموزشی رایگان آنلاین محتاط باشید. فرزند شما هرگز نباید عکس یا اسم کامل خود را برای دسترسی به این منابع استفاده کند. به خاطر بسپارید که تنظیمات حریم خصوصی را کنترل کنید تا دریافت اطلاعات را به‌حداقل برسانید. به فرزند خود یاد دهید که اطلاعات شخصی خود را به‌خصوص در اختیار غریبه‌ها قرار ندهند. چنانچه همیشه کنار او نیستید، از او بخواهید هر تصمیم در این خصوص را ابتدا با شما درمیان بگذارد.

۳.  با فرزندتان در فضای مجازی زمان بگذرانید

فرصتهایی برای فرزندتان ایجاد کنید تا ارتباطات آنلاین مثبت و ایمن با دوستان، خانواده و شما داشته باشند. در حال حاضر، ارتباط با دیگران مهم‌تر از همیشه است و می‌تواند فرصتی عالی برای شما باشد تا در “ارتباطات مجازی” الگویی مناسب از لحاظ مهربانی و همدردی برای فرزندتان باشید.

به کودکان خود آموزش دهید چطور می توانند از اطلاعات نادرست و محتواهای نامتناسب با سن انها که می تواند موجب نگرانی بیشتر انها در مورد ویروس کرونا و یا هر تلخی دیگری گردد، اجتناب کنند. برای مثال منابع دیجیتالی معتبر زیادی از سازمان هایی مانند یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در دسترس می باشند که شما و فرزندانتان را قادر می سازد با هم در مورد ویروس اطلاعات بیشتری کسب کنید. برای فرزند خود زمان بگذارید و برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سایر سرگرمی‌های مناسب سنش را پیدا کنید.

۴.  عادت‌های آنلاین سالم را تشویق کنید

رفتارهای خوب را در فضای مجازی و یا در تماس‌های تصویری تشویق کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا با همکلاسی‌هایش مهربان باشد و به آنها احترام بگذارد.  مراقب پوشش فرزندان‌تان درجلوی دوربین باشید و اجازه ندهید از داخل اتاق خواب تماس تصویری بگیرند. اگر در طول روز کنارش نیستید، قانونی وضع کنید که حتما در حضور شما باید تماس‌های تصویری خصوصی داشته باشد.
سیاست‌ها و راه‌های تماس با مدرسه برای گزارش آزار و اذیت اینترنتی یا محتوای نامناسب آنلاین را بدانید.
وقتی کودکان زمان بیشتری را در فضای مجازی می‌گذارنند، ممکن است درمعرض تبلیغات بیشتری قرار بگیرند که غذاهای ناسالم، کلیشه‌های جنسیتی یا موضوعات نامتناسب با سن‌شان را ترویج می‌کنند. به فرزندتان کمک کنید تا تبلیغات آنلاین را تشخیص دهد و از این فرصت استفاده کنید تا باهم برخی پیامهای منفی را شناسایی و تحلیل کنید.

۵. بگذارید اوقات خوش و مفیدی داشته باشند و ابراز وجود کنند
فرزندان خود را تشویق کنید تا با بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال فعالیت جسمانی داشته باشند، به عنوان مثال تشویق به استفاده از ویدیوهای ورزشی آنلاین برای بچه‌های کوچک و بازی‌های ویدیویی که تحرک آنها را زیادتر می‌کند.
به یاد داشته باشید که بین سرگرمی‌های آنلاین و فعالیت‌های غیرآنلاین با برنامه‌ریزی برای فرزندتان تعادل برقرار کنید.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:
لوگوی مرکز یادگیری میم
عنوان مقاله: تنها در خانه‌ٔ مجازی!
لینک مقاله: https://mimttc.ir/?p=1820
عضویت در خبرنامه مرکز یادگیری میم
برای دریافت جدیدترین محتوای آموزشی و اطلاع از دوره‌های آموزشی می‌توانید در خبرنامه مرکز یادگیری میم عضو شوید.