آخرین نقشه گنج!

ساختار:
تاریخ انتشار:
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
بازدید:
1155 نفر
طبقه‌بندی:
مدت زمان:
6 دقیقه
مرجع:
دونا ویلسون و مارکوس کانیرس
مجله ادوتوپیا / می 2017

نقشه کشیدن از کلاسی که در سال گذشته است، به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا آنچه را که در کلاس شما آموخته‌اند را ببینند و این حتماً یک منبع الهامی عالی برای کلاس آینده شماست.

یکی از استراتژی‌هایی که معلمان در پایان سال تحصیلی از آن استفاده می‌کنند، ابزاری کاربردی و آسان که ما آن را جشن یادگیری با نقشه سال می‌نامیم. این فعالیت به دانش‌آموزان شما این فرصت را می‌دهد که نسبت به آنچه آموخته‌اند، احساس خوبی داشته باشند. همین تمرین به معلمان این فرصت را می‌دهد تا از دیدن به اشتراک گذاشتن آموخته‌های دانش‌آموزان، احساس لذت و رضایت کنند و می‌توانند موفقیت تدریس یک‌ساله‌ی خود را ببینند.

چندین عنصر از این استراتژی ، آن را به یک راه قدرتمند برای پایان سال تحصیلی همراه با یک تجربه مثبت تبدیل می‌کند که اغلب پس از یک سال تحصیلی شلوغ موردنیاز است. هر دانش‌آموز در این تمرین می‌تواند موضوعاتی را یادآوری کند که بیشترین معنا و مفهوم را برای او دارد. نقشه‌برداری در پایان سال از قدرت روابط مثبت معلم و دانش‌آموز و همچنین یادگیری شخصی ، جمع‌بندی ، یادگیری گروهی و سازمان‌دهی اطلاعات به‌صورت گرافیکی استفاده می‌کند.

ساختن یک ارائه مناسب برای پایان سال

برای ارائه محتواهای کلیدی‌ای که در طول سال ارائه شده است، چند مرحله می‌تواند وجود داشته باشد که باعث می‌شود بتوانیم، موفقیت‌های یادگیری خود را به یک جشن یادگیری تبدیل کنیم:

۱- با نزدیک شدن به پایان سال ، به دانش‌آموزان خود بگویید که آن‌ها می‌توانند از سازمان دهنده گرافیک استفاده کنند تا نقشه بزرگی از مطالبی که آموخته‌اند را ترسیم کنند.

۲- دانش‌آموزان را در گروه‌های چهارنفره راهنمایی کنید تا در بخش‌های خاصی از این برنامه کار کنند. اینکه آن‌ها به یادآوری برانگیزیم، کمک می‌کند تا موضوعات مهم مورد یادگیری، دانش‌ها و مهارت‌هایی را که در طول سال آموخته‌اند به یاد بیاورند.

۳- با استفاده از نقشه‌هایی که گروه‌ها کشیده‌اند، یک نقشه بسیار بزرگ بر روی دیوار کلاس ایجاد کنید.

۴- به‌نوبت از هر دانش‌آموز بخواهید که بخشی از این نقشه را توضیح دهد. این ارائه‌های کوتاه می‌تواند شامل چیزهایی باشد که آن‌ها می‌خواهند با استفاده از آن موارد، موضوع را برای دیگر دانش‌آموزان توضیح دهند. مانند کتاب، نقشه، عکس، یادداشت، و ….

۵- می‌توانید این ارائه را برای بار دیگر تکرار کنید.

۶- از گروه‌هایی از دانش‌آموزان که ممکن است در سال آینده هم دانش‌آموز شما باشند، دعوت کنید تا در این کلاس حاضر شوند و با استفاده از ارائه دانش‌آموزان فعلی، دیدی نسبت به دروس سال آینده به دست بیاورند.

دانش‌آموزان و معلمان، چه چیزهایی از نقشه سالانه یاد می‌گیرند؟

تمرین برای ساختن نقشه سالانه دروس، به معلمان این فرصت را می‌دهد تا با دانش‌آموزان به‌صورت فردی ارتباط برقرار کند و از موفقیت‌های درسی آن‌ها مطلع شود. و بفهمد که دانش‌آموزان کدام درس‌ها را بیشتر دوست داشته‌اند و واکنش آن‌ها نسبت به هر موضوع درسی به چه صورت است. این نقشه برای دانش‌آموزان این امکان را ایجاد می‌کند تا یک تصویر نظام بخش بسیار جذاب خلق کنند و با این کار نظم و ترتیبی بصری، به آنچه که در طول سال آموخته‌اند، بدهند.

این استراتژی، انگیزه‌ای برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند تا تجربیات و دانش‌های کلیدی‌ای که در طول سال آموخته‌اند را خلاصه کنند. خلاصه کردن، خود یکی از روش‌های مفید برای یادگیری دروس است زیرا نیازمند یادآوری و بازبینی مطالبی می‌شود که قبلاً خوانده‌ شده است. زمانی که دانش‌آموزان خلاصه‌نویسی می‌کنند، درواقع در حال تجزیه و بررسی دانش، مشخص کردن عناصر کلیدی درس و گردآوری انبوهی از اطلاعات به‌صورت مختصر و منسجم هستند.

فعالیت کردن در گروه‌ها، اغلب شرایط انگیزشی‌ای را فراهم می‌کند که باعث می‌شود تجربه‌های یادگیری، معنادارتر و ماندگارتر شوند. فعالیت گروهی موقعیتی برای دانش‌آموز می‌آفریند که بتواند نقشی در ساختن نقشه سالانه ایفا کند. زیرا خاطرات فردی هر دانش‌آموز ممکن است با دانش‌آموز دیگر متفاوت باشد. دانش‌آموزان با همکاری دوستان خود می‌توانند به دیگران تکیه کنند تا بخش‌هایی از سال را به خاطر بسپارند که شاید برای خودشان به‌یادماندنی نباشد. آن‌ها به‌نوبه خود می‌توانند چیزهایی را به یاد داشته باشند که شاید دیگران آن را فراموش کرده باشند.

شما می‌توانید از دانش‌آموزانی که در حال رفتن به سال تحصیلی بعد هستند، سؤالاتی را بپرسید: چه نکات کلیدی در این سال یاد گرفتید؟ هنگامی‌که داشتید از بازتاب آموخته سالانه خود، این نقشه غول‌پیکر را می‌کشیدید، چه حسی داشتید؟

وقتی‌که ارائه‌ها تمام شد، می‌توانید از دانش‌آموزانی که مهمان کلاس بودند و در سال بعد دانش‌آموز شما هستند، این سؤال را بپرسید که هیجان آموختن کدام‌یک از بخش‌های این درس را دارند؟

این روش می‌تواند به شیوه‌های مختلفی، در شرایط مختلفی تطبیق پیدا کند و خود را به آن وفق دهد. برای مثال می‌تواند در سطح کلاس‌های مختلف از یک‌پایه تحصیلی برگزار شود. حتی برخی از مدارس از این روش برای برگزاری جشن یادگیری در سطح مدرسه استفاده کرده‌اند.

قدرت نقشه سالانه در این است که چگونه هم دانش‌آموزان و هم معلمان را کمک می‌کند تا مطالب را درونی کنند و فعالیت‌های خود را تجلیل کنند. برای استفاده از این روش و تغییر دادن آن آسوده باشید، زیرا می‌تواند بهترین کارآیی را در این موقعیت حساس از سال تحصیلی برای شما و دانش‌آموزانتان داشته باشد.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:
لوگوی مرکز یادگیری میم
عنوان مقاله: آخرین نقشه گنج!
لینک مقاله: https://mimttc.ir/?p=80
عضویت در خبرنامه مرکز یادگیری میم
برای دریافت جدیدترین محتوای آموزشی و اطلاع از دوره‌های آموزشی می‌توانید در خبرنامه مرکز یادگیری میم عضو شوید.